יום שבת, 18 באוקטובר 2014

*ערימות* של זכויות! (רוג'ומים על חירויות האדם)

רציתי לשתף בעוד התנסות קטנה וחביבה מהשנה שעברה:

לקראת סוף השנה, בכיתה י' (מגמת אזרחות) הגענו לפרק זכויות האדם, והחלטתי להתנסות עם התלמידים במשימה של הוראת עמיתים מקוונת למחצה. יכול להיות שזה מושפע מהעיסוק שלי בפיתוח יחידות הוראה מקוונות (דוגמה), אולם חשבתי שיוכל להיות לכך ערך אישי וכיתתי: ערך אישי - מכיוון שכל תלמיד יצטרך להתמודד בצורה מעמיקה יחסית עם אחת החירויות ואף להתכונן להצגה ולניהול דיון בכיתה, וערך כיתתי - מכיוון שהחלקים שיתקיימו בכיתה בסגנון של "הוראת עמיתים" ישרתו את הלימוד המשותף של כולם.

בחרתי בכלי רוג'ום (Roojoom) אשר מאפשר הצגה ויזואלית טורית (ונאה) של מידע - הן ביצירה עצמית והן בהטמעה מתוך אתרים אחרים. הממשק מעודד אינטראקטיביות ונעים לעבודה - הן ביצירה ובמיוחד בצריכה.

ערכנו דיון בכיתה לגבי אופני למידה מיחידות מקוונות (התלמידים התנסו בכמה מהן), ויצרנו מודל בסיסי ליחידה שכזו.
בעקבות הדיון, כל תלמיד בחר את אחת החירויות והתבקש ליצור סביבה רוג'ום אשר יכלול (במינימום):
א. הגדרה תמציתית של הזכות ומקום לעיון נוסף למבקשים להרחיב
ב. ייצוג ויזואלי של הזכות (עבור לומד שמעדיף אופציה לא טקסטואלית)
ג. כתבה המתקשרת לזכות (והסבר לכך)
ד. הצגת דילמה ו/או סוגיה שנויה במחלוקת סביב הזכות, לקראת דיון בכיתה

כל הרוג'ומים הוכנו על יוזר כיתתי (שאני פתחתי) כדי לאפשר שליטה ותיקון במידת בצורך.
התלמידים התחילו להכין את הרוג'ומים בכיתה וסיימו בבית.
כצפוי, האתגר היה בתכנון ולא בביצוע, שכן הכלי סימפטי, פשוט וגמיש. התלמידים היו צריכים לבצע חקר אישי אודות הזכות, לחשוב על איכות ההגדרות, לאתר מקורות מידע ולנסח סוגיות לקראת דיון, והדבר עורר באופן טבעי שאלות חקרניות ומידעניות.

תוצרים לדוגמה:
דוגמה לרוג'ום על חופש התנועה (יחידה מדגימה)
דוגמה לרוג'ום על חופש המחשבה והדיעה

המהלך המתוכנן היה שכעת, לפני כל שיעור, אנחה את התלמידים לעבור על אחד הרוג'ומים (וכך לאפשר למידה א-סינכרונית) ושהתלמיד שהכין את הרוג'ום ינחה את הדיון בשיעור, בעקבות מהלך ההכנה שביצע ובמיוחד הנושא במחלוקת אותו הציע.

אבל אז...
בתיכון כמו בתיכון, הגיע סוף השנה. כלומר מרץ... למרות שהתלמידים היו בכיתה י' בלבד, הרי שמתכונות, בגרויות ופעילויות חברתיות יצרו היעדרויות רבות וכמעט שלא איפשרו ליצור מהלך מסודר וכיתתי.
נו, לפחות נותרו להם הרוג'ומים המקוונים לעיון וללימוד עצמי, וכמובן חווית ההכנה.

*רוג'ום - מערבית رجوم - ערימת אבנים, גל אבנים.

6 תגובות:

  1. אהבתי מאד את דרך העבודה והדוגמאות שהעלת. האם אתה מרשה לי להראות למורים אותם אני מדריכה? מקסים!
    איילת

    השבמחק
  2. הי אביב , שלחתי לך שאלה למייל ,מקווה שהיא הגיעה ותגיב לי במהרה .
    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום הודיה.
      לא קיבלתי ממך מייל, אנא שלחי לי שוב ל: atzemach AT gmail.com

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    3. atzemachAT@gmail.com
      היי אביב , אולי חסרים תווים בכתובת הזו.?
      ( לפי מה שרשמת חסר פה @)

      מחק