יום שבת, 25 באפריל 2015

מרימים את המסך הוירטואלי... (כיתת אזרחות מורחב בתיכון הוירטואלי)

השנה נפלה בחלקי הזכות ללמד את הכיתה הראשונה של אזרחות מורחב (5 יח"ל, כיתה י"א) במסגרת של כיתה וירטואלית בתיכון הוירטואלי של מטח ומשרד החינוך. עד השנה למדו בתיכון מתמטיקה ופיזיקה בלבד, והשנה הצטרפה לראשונה כיתת אזרחות – מקצוע רב מלל. אם לא די בכך שמדובר במקצוע חדש ובאופן לימוד חדשני, זו היתה גם כיתה בהערכה חלופית וכיתה שלמדו בה יחד יהודים חילונים, יהודים דתיים וערבים, גם מן המגזר הבדואי.

בקיצור – חגיגה.

בפוסטים הקרובים ארצה לשתף בכמה מן הפעילויות המקוונות שקיימנו במהלך השנה בכיתה ואת הלקחים שלי מהן. כל פעם שאני כותב "אנחנו" בהקשר הזה, הכוונה גם לשתי המורות שלימדו איתי במהלך השנה: אינסאף שואהנה ונעמה כהן ברוכי.

אתם בטח שואלים את עצמכם – איך לומדים אזרחות בכיתה וירטואלית? שבוע לימודים טיפוסי נראה כך: שיעור סינכרוני (מקוון) של שעה וחצי כל יום שני, קריאה עצמית של כ-10 עמודים מהספר ובוחן מקוון עליהם, ובמקביל לה משימה עשירה המחייבת לרוב כתיבה או יצירה מסוג אחר.

בנוסף לכך, התקיימו במהלך השנה 3 ימי למידה חוויתיים ומרוכזים בת"א, וסגל הכיתה ביקר בחלק מבתי הספר ונפגש עם התלמידים וההנהלה.

כאמור, כיתה בהערכה חלופית. המשמעות היא ש-65% מהציון נקבעו באמצעות משימות הערכה חלופית מגוונות, ואילו 35% באמצעות מבחן מסכם. ודווקא מהסוף הייתי רוצה להתחיל: הבחינה התבססה על טקסט, קריקטורה, סרטון וידאו ועוד, דבר שחייב כמובן תרגול של מיומנויות ניתוח טקסטים כתובים וחזותיים במהלך השנה. דוגמה לבחינה כזו תוכלו לראות כאן.

לקראת הבחינה המסכמת רצינו ליצור מצב בו תלמידים מבתי ספר שונים לומדים יחד, מרחוק. לבסוף הבזיק הרעיון: התלמידים נרשמו בזוגות מבתי ספר שונים, וקיבלו למשך שבוע מצגת משותפת בה היה עליהם לפעול, תוך שהם משוחחים בטלפון או בחדר וירטואלי שהוקצה לעניין. על מנת שלמשימה יהיה ערך לימודי אמיתי לשני הלומדים, יצרנו משימות שאינן טריוויאליות לתלמידים וכאלו שהם אינם מתורגלים בהן, על מנת שחוסר הביטחון יעודד התייעצות ועבודה משותפת (ואולי גם פיזור אחריות...). אה, ונתנו בונוס קטן בציון למי שביצע את המשימה...

המצגת המשותפת הכילה משימה של ניתוח קריקטורה באופן ויזואלי (ולא רק במילים), התמודדות עם סרטון וידאו נוסף, ובעיקר – התלמידים התבקשו לתקן טעויות בתשובות מוכנות ולתת ציונים לתשובות קיימות. משימות אלו אינן שכיחות עבור תלמידים והנחנו שהביצוע שלהן יהיה מאתגר ויעודד חשיבה משותפת. דוגמה למצגת תוכלו לראות כאן.

מתגובות התלמידים:
"המשימות היו מעניינות וניתנה לנו אפשרות לעמוד מן הצד של הבוחן שמתקן תשובות שניתנו לו, אי דיוקים ופירוט נחוץ שלא הספיק. הלמידה ביחד הייתה מאד מעניינת, עזרנו אחד לשני להתכונן לבגרות וזה עזר מאד לשנינו."

"היה ממש כיף וחוויתי לעבוד יחד בצורת הלמידה הזאת. זוהי דרך טובה לחזור ולחדד את החומר. שיתוף הפעולה הוא חיוני בלמידה, כל אחת הביאה מידיעותיה. טובים השניים מן האחד!"

"הייתה חוויה משמעותית ומעניינת. שמחנו לעשות אותה ביחד וזה גרם לחיזוק הקשר ולחיזוק הידע בחומר עצמו."

נחת...

5 תגובות: