יום חמישי, 3 בינואר 2013

סרטון מבחן

קטן קטן, אבל נחמד:
לפני כחודש קיימתי בחינה קטנה בכיתה י"ב, כשאנחנו כבר ממש מתקרבים לבחינת הבגרות.
דווקא בשלב זה, החלטתי לעשות ניסוי עם התלמידים ולשלב קטע וידאו בבחינה (ולא רק בשיעורים עצמם, דבר שבפני עצמו אינו נפוץ בתיכון בו אני עובד, בשל היעדר תשתיות מתאימות).

על מנת להתכונן לחלק זה במבחן (שנאמר "קשה באימונים - קל בקרב") נתתי לתלמידים שני קטעי וידאו לתרגול, מהם חילצנו מושגים הקשורים לנושא הנלמד. קטע אחד תורגל בכיתה ואחר דרך קבוצת הפייסבוק שלנו.

במבחן עצמו קבענו כי לאחר שעה של שאלות "רגילות" תהיה "הפוגת וידאו":
התלמידים צפו בסרטון שאורכו דקה ומחצה, והיו צריכים לקשר אליו 10 מושגים באזרחות ולהסביר כיצד המושגים הללו באים לידי ביטוי בקטע. הסרטון:
 התלמידים צפו בדקה וחצי הראשונות של הסרטון, והתבקשו לאתר 10 מושגים בסרטון: 7 הקשורים לרשות השופטת, ועוד 3 מנושאים אחרים באזרחות.

הסרטון הוצג על גבי מקרן, והתלמידים יכלו לצפות בו פעמיים, עם פער של 3 דקות בין הקרנה להקרנה.

לשמחתי, רוב תלמידים הצליחו לקשר יפה בין הסרטונים לבין מושגים רלוונטיים, והמשימה (שהיתה כבונוס למבחן) נתפסה על ידם בצורה חיובית.

מהותית, מדובר באחת הרמות הגבוהות הנדרשות מתלמידים במקצוע האזרחות, שכן מדובר ביישום של חומר הלימוד על אירוע "מציאותי" וב"זמן אמת".
פדגוגית, שילוב הסרטון במבחן יצר גיוון בדרך ההבחנות (ולא רק בדרך ההוראה) ויצר מידה לא מבוטלת של עניין בחומר שנתפס לרוב כטכני.

תלמידה שאלה אותי בסוף: "אביב, גם במועד ב' יוכל להיות סרטון...?"

2 תגובות:

  1. באו"פ בקורס שיש בבחינה צפייה בסרטים נותנים הפרש קצת יותר גדול בין הסרטים על מנת שהסטודנטים יוכלו לרשום את התשובות בזמן ההפסקה בין הסרטים ולראות בהקרנה השניה ולוודא שזכרו את הכל.

    השבמחק
  2. רעיון מעולה ... אני צריך לבחון אם אוכל ליישם משהו מעין זה אצלי בכיתה , תודה על הרעיון

    השבמחק