יום שלישי, 24 ביולי 2012

גיימיפיקציה בחופשת הקיץ (משחק מקדם למידה בהשתלמות מורים)

בימים האחרונים העברתי השתלמות למורים לאזרחות (על כך אכתוב פוסט נפרד בקרוב), בה השתתפו כ-70 מורים.

עוד בשלב התכנון רציתי לשלב בהשתלמות משחק מלווה, אולם לא מצאתי מערכת קיימת שתענה על דרישותי.
לאחר נסיונות ליצור תשתית מתאימה על גבי פלטפורמות שונות, הגעתי ל- http://thewandering.net , שהיא תשתית חינמית בעיקרה ליצירת תחנות עבור למידה מבוססת מקום.
בעזרתם של שני זיו ודוד לחמיש, היוצרים והמפתחים, יצרנו פלטפורמה של משחק תחרותי המבוסס על תחנות נפרדות שהצלחה בהן מספקת למשתמש "קוד", אותו הוא מכניס עם שמו וזוכה בניקוד. המשחק נבנה במתכונת תחרותית, כך שהמשתתפים שפותרים את התחנות ראשונים מקבלים ניקוד רב יותר מאלו שפותרים אחריהם.

לתחנות השונות הכנסתי שאלות המבוססות על הלמידה וההתנסויות במהלך ההשתלמות, חלקן שאלות סגורות וחלקן שאלות פתוחות. שאלות אלו נועדו לבדוק את בקיאותם של המשתלמים בתכנים השונים של ההשתלמות.

ההשפעה של המשחק על המשתלמים הדהימה אותי:
ראשית - למרות שהמשחק היה אופציונלי, שיחקו בו מרבית המשתלמים - מכל שכבות הגיל.
שנית - קצת "כמו בספרים", המשחק עודד למידה מעמיקה וחזרה על תכנים, ומכיוון שחלק מן המשתלמים ביקשו להתקדם עוד בטרם נלמדו חלק מן התכנים - הרי שהם קראו מאמרים, עברו על מצגות וחקרו בצורה עצמאית על מנת לפתור את תחנות המשחק ולנסות לנצח במשחק.
ולבסוף - ההנאה של המשתתפים היתה ניכרת, וחלק ניכר מהם אף ביקש לאמץ את המשחק למסגרת כיתתית.

המשחק הוטמע בתוך אתר ההשתלמות, וכך היה נגיש למשתתפים לכל אורך ההשתלמות. התוצאות העדכניות הוצגו בראשית כל הרצאה, ובכל עודדו את המשתתפים להמשיך ולשחק.

המשחק התנהל בשני סבבים: הסבב הראשון ("חימום") הורכב בעיקר משאלות סגורות, והסבב השני ("סיכום") הורכב בעיקר משאלות פתוחות (מומלץ לפתוח את הקישורים באמצעות דפדפן chrome).

8 תגובות:

  1. זה אחד הדברים הנחמדים ביותר שלמדתי עד עכשיו - קצת חשבתי על המשחק והבנתי שיש לזה הרבה אפליקציות שאפשר להשתמש בהם להנעת תלמידים...נחמד - נחמד מאד

    השבמחק
  2. מקסים! באמת דרך שונה ויצירתית להשתלמות וללמידה בכלל.

    השבמחק
  3. מתוך התנסות דומה עם תלמידי (כיתות ד בית ספר יסודי) אני ממש מסכימה. בהתנסות יצאתי מצורך קורקולרי ליחידת הוראה במולדת בנושא פתח תקווה עירי. ביחידה התלמידים לומדים על האתרים בעיר (אתרים הסטורים, תרבותיים, אומנותיים ועוד) בדרך אינטואיטיבית ומשחקית (בעזרת הפלטפורמה)כשבסופו של תהליך הם יוצרים תוכן בעיר שלהם לרווחת האזרח (תושב, תייר).
    הלמידה מבוססת התנסות, התלמיד מבין בתוצר ופועל מתוך מעורבות אישית...

    השבמחק
    תשובות
    1. היכן ניתן למצא הנחיות לבניית הפלטפורמה הנ"?

      מחק
    2. הפלטפורמה לבניית תחנות נמצאת בכתובת: http://thewandering.net/

      משחקים שונים שניתן לעשות בהם שימוש ע"ג הפלטפורמה ניתן למצוא ב http://idioproject.com/wiki/Activities

      ואם את רוצה, המייל של המפתח הוא ‫shaniziv100@gmail.com

      מחק
  4. מעניין שלא הזכרת את הזוכה...

    השבמחק
    תשובות
    1. למי את מתכוונת?
      ליהודה? לחוסין?

      הנה, הם הוזכרו... :)

      מחק
  5. היי אביב,

    הרעיון העיקרי בהתמשחקות היא ללמוד תוך כדי משחק ולא לשחק תוך כדי לימוד כלומר התחושה של ההמשתתפים צריכה להיות שהם במשחק והלימוד הוא על הדרך. מתוך התיאור שלך נראה שהצלחת להשיג את המטרה. כל הכבוד.

    אני מזמין אותך לקרוא על הניסיון שלי ביישום התמשחקות (מתוך היבטים - כתב עת למורים למדעי המחשב וטכנולוגיות מידע בבתי הספר העל-יסודיים):

    http://cse.proj.ac.il/hebetim/june2012/7-Gamification.pdf

    השבמחק