באחת המשימות המקוונות שנתתי לתלמידי השנה, ביקשתי מהם להתחלק לזוגות ולבחור חוק המייצג את ישראל כמדינה יהודית. את החוק היה עליהם להציג בקצרה את עיקרי החוק, ולהסביר אילו היבטים יהודיים הוא מדגיש.
העבודה התנהלה במסמך עבודה משותף אחד בתשתית google docs, והבהרתי לתלמידים שלאחר שכל הזוגות יסיימו את חלקם, אבדוק את המסמך, אתקן את הדרוש (ואתן ציון, כמובן) ואז המסמך כולו יהפוך לחומר מחייב לבגרות. להפתעתי, התלמידים התלהבו מאופי המשימה (שניתן לראות בה סוג של ג'יגסו מקוון).
לאחר שהזוג הראשון השלים את משימתו, ראיתי שכמו בעבודות מקוונות רבות, ניכרה העתקה מסויימת ממקורות מקוונים, בעיקר "ויקיפדיה". באופן עקרוני, אני חובב גדול של ויקיפדיה, ותלמידי אף מבצעים משימות שם, אולם חשתי שכאן הקלות בנגישות אל הידע מעקרת את המשימה מתוכן, שכן התלמידים לא מתעמקים בתוכן החוק.
החלטתי להעלות את רמת המשימה, והוספתי לה נדבך נוסף: לסיכום של עיקרי החוק היה על התלמידים להוסיף שתי קישוריות (hyperlinks) - קישורית אחת מדגימה ואחת מבארת/מסבירה, כל אחת ממקור מקוון שונה.
למרות שמדובר במשימה שאינה מורכבת במיוחד, היא חייבה את התלמידים:
1. להפוך מודעים יותר לרמת הכתיבה שלהם, לתוכן הכתיבה ולבהירות של הכתוב.
2. לפענח את הכוונה ב"הדגמה" לעומת "ביאור", ולחשוב על דרכים שונות להדגים ולבאר.
3. לאתר מקורות מגוונים סביב החוק המדובר, לקטלג אותם בהתאם להנחיות המשימה ולברור את הטובים ביותר לצורך הקישורים עצמם.
במשוב בסיום המשימה, התלמידים אכן הצביעו על כך שהאתגר המרכזי היה ביצירת קישוריות מתאימות, ולאו דווקא בתוכן החוקים. ניכר שאופי המשימה נגע בהיבטים מטה-קוגניטיביים של תהליך העבודה וחשיבה, והתלמידים חשו מאותגרים יחסית.
כמו בכל משימה לימודית, היו תוצרים טובים יותר ופחות, גם ברמה תוכנית וגם ברמה הטכנית - למרות שהדרך ליצירת היפר-קישור הוסברה, הרי שחלק מן התלמידים לא יצרו "מילים חמות" אלא הדביקו קישור מלא בסוף הסיכום.
לצפייה בתוצרי המשימה (שמות התלמידים הוסרו).
העבודה התנהלה במסמך עבודה משותף אחד בתשתית google docs, והבהרתי לתלמידים שלאחר שכל הזוגות יסיימו את חלקם, אבדוק את המסמך, אתקן את הדרוש (ואתן ציון, כמובן) ואז המסמך כולו יהפוך לחומר מחייב לבגרות. להפתעתי, התלמידים התלהבו מאופי המשימה (שניתן לראות בה סוג של ג'יגסו מקוון).
לאחר שהזוג הראשון השלים את משימתו, ראיתי שכמו בעבודות מקוונות רבות, ניכרה העתקה מסויימת ממקורות מקוונים, בעיקר "ויקיפדיה". באופן עקרוני, אני חובב גדול של ויקיפדיה, ותלמידי אף מבצעים משימות שם, אולם חשתי שכאן הקלות בנגישות אל הידע מעקרת את המשימה מתוכן, שכן התלמידים לא מתעמקים בתוכן החוק.
החלטתי להעלות את רמת המשימה, והוספתי לה נדבך נוסף: לסיכום של עיקרי החוק היה על התלמידים להוסיף שתי קישוריות (hyperlinks) - קישורית אחת מדגימה ואחת מבארת/מסבירה, כל אחת ממקור מקוון שונה.
למרות שמדובר במשימה שאינה מורכבת במיוחד, היא חייבה את התלמידים:
1. להפוך מודעים יותר לרמת הכתיבה שלהם, לתוכן הכתיבה ולבהירות של הכתוב.
2. לפענח את הכוונה ב"הדגמה" לעומת "ביאור", ולחשוב על דרכים שונות להדגים ולבאר.
3. לאתר מקורות מגוונים סביב החוק המדובר, לקטלג אותם בהתאם להנחיות המשימה ולברור את הטובים ביותר לצורך הקישורים עצמם.
במשוב בסיום המשימה, התלמידים אכן הצביעו על כך שהאתגר המרכזי היה ביצירת קישוריות מתאימות, ולאו דווקא בתוכן החוקים. ניכר שאופי המשימה נגע בהיבטים מטה-קוגניטיביים של תהליך העבודה וחשיבה, והתלמידים חשו מאותגרים יחסית.
כמו בכל משימה לימודית, היו תוצרים טובים יותר ופחות, גם ברמה תוכנית וגם ברמה הטכנית - למרות שהדרך ליצירת היפר-קישור הוסברה, הרי שחלק מן התלמידים לא יצרו "מילים חמות" אלא הדביקו קישור מלא בסוף הסיכום.
לצפייה בתוצרי המשימה (שמות התלמידים הוסרו).
דוראל ומושקי תעיזי
השבמחקהמורה נתקל בבעיה בה התלמידים מעתיקים את החומר ממקור מסוים ולא מפעילים כלל מחשבה והתעמקות ולכן המורה ביקש מהתלמידים תוספת למשימה של 2 קישורים המסבירים את החוק דבר שהם אינם יכולים לעושת בלי התעמקות בתוכן.
הקשיים: המורה הרגיש שהמשימה קלה מידי וכמעט לא מתרחשת למידה.
השבמחקדרך הפיתרון: המורה הרכיב את המשימה בכך שביקש להוסיף קישורית מדגימה וקישורית מבארת
רמת המשימה: שיתוף פעולה סינרגיטי
המורה נתקל בבעיה בה התלמידים מעתיקים אחד מן השני באופן גורף וכלל לא מפעילים את מחשבתם .המורה הוסיף מטלה על התלמידים כדי לאכוף את ההעתקות וביקש מהם להוסיף שתי קישוריות - קישורית אחת מדגימה ואחת מבארת/מסבירה, כל אחת ממקור מקוון שונה.
השבמחקרמת השיתופיות שיתופי מקבילי
התלמידים מעתיקים אחד מן השני באופן גורף וכלל לא מפעילים את מחשבתם לכן המורה ביקש מהתלמידים תוספת למשימה של 2 קישורים המסבירים את החוק דבר שהם אינם יכולים לעושת בלי התעמקות בתוכן. מיכל קאיקוב ורבקי בן שחר
השבמחקלאחר שהזוג הראשון השלים את משימתו, ראיתי שכמו בעבודות מקוונות רבות, ניכרה העתקה מסויימת ממקורות מקוונים, בעיקר "ויקיפדיה".1. להפוך מודעים יותר לרמת הכתיבה שלהם, לתוכן הכתיבה ולבהירות של הכתוב.
השבמחק2. לפענח את הכוונה ב"הדגמה" לעומת "ביאור", ולחשוב על דרכים שונות להדגים ולבאר.
3. לאתר מקורות מגוונים סביב החוק המדובר, לקטלג אותם בהתאם להנחיות המשימה ולברור את הטובים ביותר לצורך הקישורים עצמם.שיתוף פעולה מקבילי
המורה שמה לב להעתקה מסויימת ממקורות מקוונים, בעיקר "ויקיפדיה".זה הקושי במשימה שיתופית.
השבמחקעל כן המורה דרשה מהתלמידים:
1. להפוך מודעים יותר לרמת הכתיבה שלהם, לתוכן הכתיבה ולבהירות של הכתוב.
2. לפענח את הכוונה ב"הדגמה" לעומת "ביאור", ולחשוב על דרכים שונות להדגים ולבאר.
3. לאתר מקורות מגוונים סביב החוק המדובר, לקטלג אותם בהתאם להנחיות המשימה ולברור את הטובים ביותר לצורך הקישורים עצמם.
משימה זו היא שיתוף פעולה מקבילי.
מאת :מירי גוחפי ואביגיל רויטמן
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקהתלמידים מעתיקים את החומר ממקור מסוים ולא מפתחים כלל את הראש. מכיוון שכך, המורה ביקש מהתלמידים תוספת למשימה של 2 קישורים המסבירים את החוק על מנת שיחויבו לפתח את יצירתיותם ולחשוב באופן מעמיק.
השבמחקהמורה ראתה שתלמידים מעתיקים ממקורות מקוונים
השבמחקולכן דרשה מהן.
1. להפוך מודעים יותר לרמת הכתיבה שלהם, לתוכן הכתיבה ולבהירות של הכתוב.
2. לפענח את הכוונה ב"הדגמה" לעומת "ביאור", ולחשוב על דרכים שונות להדגים ולבאר.
3. לאתר מקורות מגוונים סביב החוק המדובר, לקטלג אותם בהתאם להנחיות המשימה ולברור את הטובים ביותר לצורך הקישורים עצמם.
המורה גילה כי התלמידים מעתיקים מכל מיני מקורות בלמידה השיתופית- ובהעתקה אין למידה אמיתית. לכן המורה ביקש מהתלמידים להוסיף שתי קישורים- קישור אחד מדגים ואחד מבאר/מסביר, כל אחת ממקור מקוון שונה.
השבמחקשדורש מהתלמידים:
1. להפוך מודעים יותר לרמת הכתיבה שלהם, לתוכן הכתיבה ולבהירות של הכתוב.
2. לפענח את הכוונה ב"הדגמה" לעומת "ביאור", ולחשוב על דרכים שונות להדגים ולבאר.
3. לאתר מקורות מגוונים סביב החוק המדובר, לקטלג אותם בהתאם להנחיות המשימה ולברור את הטובים ביותר לצורך הקישורים עצמם.
מנוחה חמו ושרה ברכה דאיזדה!
המורה נתן משימה לתלמידים בלמידה שיתופית אך נתקל בבעיה שהתלמידים מעתיקים מן המקורות ולכן הוא העלה את רמת הלימדה השיתופית ללמידה מקבליה,שלא רק יעתיקו אלה יבינו את המקור עצמו..
השבמחקרבקי טל
מחקהקושי: התלמידים מעתיקים מן המקורות. הפתרון: העלת הלמידה השיתופית. שלא יעתיקו כמו תוכי אלא יבינו בעצמם את מה שקוראים.
השבמחקרמה שיתופית 3
השבמחקדבורה לאה קוביצק
2. אני נמצאת ברמה השיתופית הגבוהה, בכל השנים האחרונות מטעם המכללה והתיכון בהשתתפתי במשימות שיתופיות רבות, בשנותי בתיכון ערכתי משימה מטעם המגמה הלימודית עם חברה ושם השווינו והגענו לרמות שיתופיות רבות
השבמחקפניני גולדשטיין ויהודית קעניג- התלמידים לא מפעילים חשיבה אלא מעתיקים באופן גורף או לוקחים נושאים ממקורות מידע שונים. לכן המורה ביקש מהתלמידים תוספת למשימה של 2 קישורים המסבירים את החוק, וזה דורש מהתלמידים להתעמק בתוכן, הם אינם יכולות לעשות בלי התעמקות אינם יכולים לעושת בלי התעמקות בתוכן.
השבמחקאוריה היימן רעיה ברוק
השבמחקהקושי במשימה שיתופית הוא שהמידע הוא נגיש ביותר. מכיוון שהעבודה נעשית מול מחשב ובעזרת המחשב ולכן הילדים מפתחים פחות חשיבה, יכוולת ה"עתקה" מתאפשרת באופן גורף. ילד יכול בעצם לא להבין את מה שהוא אומר אבל לכתוב את זה בצורה מאוד יפה וגבוהה תוצאה של מספר משפטים שקרא בכמה אתרים מבלי להבין מילה.
אותו מורה ביקש מהתלמידים להוסיף שני מקורות שונים אחד לש הסבר ואחד של הדגמה. מה שדרש מהם להבין מה ההבדל בין הדגמה להסבר. ושהמקורות יהיו משני אתרים שונים. בעצם, הרחבת הידע.
רמת שיתופיות 3.
הקושי : התלמידים יכולים להעתיק ולענות על העבודות מבלי לחשוב ולהפעיל את החשיבה כלל. העבודה הזו מאפשרת לתלמידים להעתיק וכך לא להבין וללמוד כלל.
השבמחקהפיתרון של המורה הי' לתת לתלמידים משימה שתוודא שהם קראו את החומר ולא ענו סתם. רמת שיתופיות 3 ,גבוהה.
הקושי: התלמידים לא השיגו את מטרת השיעור - להתעמק בחומר, ללמוד אותו אלא רק העתיקו אותו מויקיפדיה.
השבמחקהפתרון: העלעת רמת היסודיות בעבודה. התלמידים נדרשים לחקור את החומר כדי לזהות בין הקריטריונים השונים שהמורה ביקש ולמצוא מקורות שונים.
הרמה השיתופית היא הרמה השלישית הגבוהה ביותר.
הקושי: המורה,שם לב שהתלמידים העתיקו ממקורות מקוונים.
השבמחקהפיתרון: העלה את רמת המשימה, על התלמידים היה להוסיף שתי קישוריות - קישורית אחת מדגימה ואחת מבארת/מסבירה, כל אחת ממקור מקוון שונה. וזה מה שגרם להם ל: *להיות מודעים לתוכן הכתיבה, לקטלג ולהשמיט משפטים שלא מתאימים לתוכן. בקיצור לקרוא את החומר ולא רק להעתיק.
רמה שיתופית מלאה.
הקושי שלו היה שהתלמידים לא התייגעו כל כך בשביל השיעור ופשוט עשו העתק הדבק מויקיפדיה. הפתרון הוא העלאת רמת המשימה על ידי כך שהתלמידים היו צריכים להתייגע וגם להשים לב לתוכן לבהרות ולמה שהם כותבים במשימה .רמה שיתופית: 3
השבמחקשקד מיארה
הילה בכר- התלמידים העתיקו את תשובותיהם ממקורות את התשובות והמורה הבין שלא נעשית למידה וחשיבה עצמית.
השבמחקהמורה החליט להטיל משימה ושהתלמידים יענו בביאור ובהדגמה(יישום) ויצרפו קישור לכל תשובה כאשר כל קישור מפנה לאתר ומקור אחר. כך יהיה בראשם שהמורה יודע מה כתוב שם ויזהה... רמת השיתופיות: Collaboration
דבורי קוק וחני הלפרין- 1. הקושי שעולה לאחר שהזוג הראשון השלים את משימתו, ראיתי שכמו בעבודות מקוונות רבות, ניכרה העתקה מסויימת ממקורות מקוונים, בעיקר "ויקיפדיה".
השבמחק2.הפתרון-החלטתי להעלות את רמת המשימה, והוספתי לה נדבך נוסף: לסיכום של עיקרי החוק היה על התלמידים להוסיף שתי קישוריות (hyperlinks) - קישורית אחת מדגימה ואחת מבארת/מסבירה, כל אחת ממקור מקוון שונה.
3. משימה זו היא שיתוף פעולה מקבילי
הדר לוי ותמי בוקבזה :בעיה: כמו בעבודות מקוונות רבות, ניכרה העתקה מסויימת ממקורות מקוונים, בעיקר "ויקיפדיה".
השבמחקהמורה מצא פתרון : החלטתי להעלות את רמת המשימה, והוספתי לה נדבך נוסף: לסיכום של עיקרי החוק היה על התלמידים להוסיף שתי קישוריות (hyperlinks) - קישורית אחת מדגימה ואחת מבארת/מסבירה, כל אחת ממקור מקוון שונה.
שיתוף פעולה מקבילי
ברכה אצרף ואייר פנחס
השבמחקהמורה נתן משימה שיתופית, אולם ראה שניכרת העתקה מסוימת ממקורות מקוונים ולכן זה לא למידה אמיתית התלמידים לא באמת מבינים ומפעילים את החשיבה
הפתרון: המורה נתן לתלמידים משימה ברמה גבוהה יותר שתוודא שהם לא סתם העתיקו אלא התייגעו על כך
רמת שיתופית: רמה 3