יום חמישי, 13 במרץ 2014

אזרחות דיגיטלית - ולימודי האזרחות בישראל

בזמן ששני פוסטים מעניינים מתבשלים להם (משימת אווטרים ו-תלמידים יוצרים יחידות לימוד מקוונות),
אני מבקש לשתף אתכם במאמר שחיברתי בשם "אזרחות דיגיטלית - ולימודי האזרחות בישראל".
המאמר התפרסם לא מזמן בספר "שומרי הסף של האזרחות - קולות אנשי החינוך" בעריכת ניסן נוה ויגאל הראל, ואני סבור שלמרות שהוא עוסק באופן ספציפי ב(היעדר) הממשקים בין תוכנית הלימודים באזרחות לבין תחום "האזרחות הדיגיטלית", הרי שכל מי שמתעניין בבעיות בהתמודדות מערכת החינוך עם אתגרי המאה ה-21 יכול למצוא בו עניין.
אשמח לתגובות!

תקציר המאמר:
מטרת המאמר לעמוד על הפערים שבין תוכניות הלימודים באזרחות בישראל, בדגש על תוכנית הלימודים לחטיבה עליונה, לבין התחום של "אזרחות דיגיטלית", אשר עוסק במיומנויות ובתוכן שעל האזרח לדעת לשם תפקוד בסביבה מקוונת מודרנית. "אזרחות דיגיטלית" נוגעת בתחומים מגוונים, ובהם חוק ברשת, מסחר דיגיטלי, אתיקה בסביבה מקוונת, זכויות וחובות ברשת ועוד.

המאמר מדגיש את אי התאמת התוכנית הנוכחית לאתגרי המאה ה-21, ואת התעלמותה מהמהפכה הדיגיטלית ומהשפעות תרבות הרשת על נושאי הלימוד השונים, ובמרכזם עקרונות הדמוקרטיה והמשטר והפוליטיקה בישראל, ומציע פתרונות אפשריים במספר רבדים: קישורים אפשריים בין תוכנית הלימודים הנוכחית לבין נושאי "האזרחות הדיגיטלית", הצעות דידקטיות ראשוניות למורה בכיתה לשלב הנוכחי והמלצות לקובעי מדיניות לטווח הארוך.

לעיון במאמר במלואו יש ללחוץ כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה