יום שבת, 25 באוגוסט 2012

מתנסים בלהיות ויקיפדים

רגע לפני תחילת שנת הלימודים החדשה, עוד התנסות אחת מהשנה הקודמת:

"אבל העורכים לא יתנו לנו לכתוב", "ימחקו לנו את זה", "ומה אם לא יסכימו איתי?" וגם "אני? אני לא יודע מספיק כדי לכתוב בויקיפדיה". אלו היו רק מקצת התגובות בכיתה לאחר שהבאתי לדיון את המשימה המתוקשבת הבאה - שיפור ערך קיים בויקיפדיה.

אבל אתחיל מההתחלה:
לאחר שלמדנו בכיתה י"א על "תכנית החלוקה", ביקשתי מהתלמידים לקרוא את הנוסח המלא של התוכנית המופיע באתר הכנסת, להכנס לערך "תכנית החלוקה" בויקיפדיה, ולבצע בו שיפור אחד: להוסיף מידע או קישור, למחוק מידע שאינו רלוונטי או אפילו לשפר ניסוח. ההגדרה היתה - כל תרומה לערך בויקיפדיה שתקדם אותו.
על מנת שאוכל לעקוב אחר ביצוע המשימה, על התלמידים היה לפתוח שם משתמש בויקיפדיה, זאת לאחר שהדגמתי כיצד ניתן, באמצעות האפשרות "גרסאות קודמות", לבדוק מה תוכנו של כל שינוי.

למשימה זו קדמה משימה מכינה, בה התלמידים התבקשו להעתיק נוסח של חוק ל"ויקיטקסט". מטרת המשימה המקדימה היתה היכרות בסיסית עם שפת העריכה של ויקי והפחתת החששות הטכניים מפני עריכה, בנוסף כמובן לערך החינוכי של תרומה למאגר הידע החופשי.

התגובות הראשוניות של התלמידים הצביעו על חששות שונים, אבל גם על חוסר ידע לגבי ויקיפדיה והמהות של ידע חופשי וכתיבה קהילתית. נוצר בכיתה דיון מרתק, בו הוצגו עקרונות הכתיבה השיתופיים, ולאחר דיון בעקרונות הדמוקרטיים המנחים את ויקיפדיה (למשל, במנגנונים ליישוב מחלוקות), סב הדיון סביב השאלות המהותיות - מהו ידע בעולם המודרני? מי "אחראי" על הידע"? כיצד נקבעת איכות ואמינות? האם השיטה בה "כל אחד יכול לערוך" פוגעת באיכות או דווקא תורמת לה? ומה המשמעות של הדיון הזה לגבי הנטייה האוטומטית להסתמך על ויקיפדיה ואף להעתיק ממנה?

כמו בכל משימה, חלק מהשינויים שהתלמידים הכניסו היו ברמה גבוהה וחלקם פחות. סוגייה מעניינת היתה שמכיוון שמדובר בכתיבה "בעולם האמיתי", חלק מהתלמידים גם נתקלו בתגובות של משתמשים אחרים - שמחקו או ששינו את מה שכתבו, מסיבות שונות, וחייבו אותם לשפר את הכתיבה שלהם או לעמוד על שלהם (שהרי לכל משימה יש ציון...).

בשורה התחתונה - לתלמידים היתה משימה מרתקת, אשר חייבה העמקה בתחום הדעת מעבר ללימוד ה"רגיל" בכיתה, ואשר זימנה דיון וחשיבה הן על מהות הידע ויצירת ידע בעולם הדיגיטלי - בצורה שנגעה הן בכלי והן בשיטת העבודה בו, בשילוב עם עקרונות דמוקרטיים שנלמדו בכיתה.

7 תגובות:

  1. איך מתמודדים עם הנטיה של העורכים של ויקפדיה לשלוט, ולעיתים לחלחסום את מי שמנסה לשנות ערכים? אני חושב להניע פרוייקט דומה אבל חושש מהסוגיה הזו

    השבמחק
    תשובות
    1. אישית - לא נתקלתי בבעיה כזו, לא ככותב ולא כמורה.
      ככלל, הרי אין "עורכים" משום שכולם "עורכים", והסיכוי להגיע ל"מלחמת עריכה" במשימה לימודית אינו גדול.
      הנחתי שאם מישהו מהתלמידים שלי ייתקל בדבר כזה - זה יהיה פתיח מעניין לדיון בסוגיה ולמציאת דרכי פתרון דמוקרטיות,
      ובמידת הצורך, ניתן יהיה לפנות לאותו העורך וללבן את העניין.

      מחק
  2. רעיון נפלא! מקווה לראות אותו משולב בתוכנית הלימודים של משרד החינוך.

    השבמחק
  3. נהדר!
    אפשר לשאול באיזו כיתה נערך התרגיל, ובכלל מהניסיון שלך, לאילו גילאים משימה שכזו תתאים, ואם יש אזהרות מיוחדות.

    תודה!
    יואב.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה.

      המשימה היתה עם תלמידי כיתה י"א.
      לא חושב על אזהרות מיוחדות, אבל חשוב לדעתי לדבר בכיתה לפני על ויקיפדיה ודרכי העבודה בה. אולי גם להדגים בקטנה.

      אביב

      מחק
  4. שלום אביב. בפגישה היום הוצג לפני הבלוג שלך והפוסט הזה על ויקיפדיה צד את עיני, מכיוון שאני ויקיפד.
    אשמח לספר לך על מיזם ויקיפדי של שיתוף פעולה עם מורים ותלמידים, שבו גם נוכל לבוא ולהרצות בפניכם על ויקיפדיה וללוות אתכם בזמן העריכה. אנא צור קשר באימייל - atbannett@yahoo.com

    תודה,

    עמיחי בנעט

    השבמחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק