יום שבת, 18 באוקטובר 2014

*ערימות* של זכויות! (רוג'ומים על חירויות האדם)

רציתי לשתף בעוד התנסות קטנה וחביבה מהשנה שעברה:

לקראת סוף השנה, בכיתה י' (מגמת אזרחות) הגענו לפרק זכויות האדם, והחלטתי להתנסות עם התלמידים במשימה של הוראת עמיתים מקוונת למחצה. יכול להיות שזה מושפע מהעיסוק שלי בפיתוח יחידות הוראה מקוונות (דוגמה), אולם חשבתי שיוכל להיות לכך ערך אישי וכיתתי: ערך אישי - מכיוון שכל תלמיד יצטרך להתמודד בצורה מעמיקה יחסית עם אחת החירויות ואף להתכונן להצגה ולניהול דיון בכיתה, וערך כיתתי - מכיוון שהחלקים שיתקיימו בכיתה בסגנון של "הוראת עמיתים" ישרתו את הלימוד המשותף של כולם.

בחרתי בכלי רוג'ום (Roojoom) אשר מאפשר הצגה ויזואלית טורית (ונאה) של מידע - הן ביצירה עצמית והן בהטמעה מתוך אתרים אחרים. הממשק מעודד אינטראקטיביות ונעים לעבודה - הן ביצירה ובמיוחד בצריכה.

ערכנו דיון בכיתה לגבי אופני למידה מיחידות מקוונות (התלמידים התנסו בכמה מהן), ויצרנו מודל בסיסי ליחידה שכזו.
בעקבות הדיון, כל תלמיד בחר את אחת החירויות והתבקש ליצור סביבה רוג'ום אשר יכלול (במינימום):
א. הגדרה תמציתית של הזכות ומקום לעיון נוסף למבקשים להרחיב
ב. ייצוג ויזואלי של הזכות (עבור לומד שמעדיף אופציה לא טקסטואלית)
ג. כתבה המתקשרת לזכות (והסבר לכך)
ד. הצגת דילמה ו/או סוגיה שנויה במחלוקת סביב הזכות, לקראת דיון בכיתה

כל הרוג'ומים הוכנו על יוזר כיתתי (שאני פתחתי) כדי לאפשר שליטה ותיקון במידת בצורך.
התלמידים התחילו להכין את הרוג'ומים בכיתה וסיימו בבית.
כצפוי, האתגר היה בתכנון ולא בביצוע, שכן הכלי סימפטי, פשוט וגמיש. התלמידים היו צריכים לבצע חקר אישי אודות הזכות, לחשוב על איכות ההגדרות, לאתר מקורות מידע ולנסח סוגיות לקראת דיון, והדבר עורר באופן טבעי שאלות חקרניות ומידעניות.

תוצרים לדוגמה:
דוגמה לרוג'ום על חופש התנועה (יחידה מדגימה)
דוגמה לרוג'ום על חופש המחשבה והדיעה

המהלך המתוכנן היה שכעת, לפני כל שיעור, אנחה את התלמידים לעבור על אחד הרוג'ומים (וכך לאפשר למידה א-סינכרונית) ושהתלמיד שהכין את הרוג'ום ינחה את הדיון בשיעור, בעקבות מהלך ההכנה שביצע ובמיוחד הנושא במחלוקת אותו הציע.

אבל אז...
בתיכון כמו בתיכון, הגיע סוף השנה. כלומר מרץ... למרות שהתלמידים היו בכיתה י' בלבד, הרי שמתכונות, בגרויות ופעילויות חברתיות יצרו היעדרויות רבות וכמעט שלא איפשרו ליצור מהלך מסודר וכיתתי.
נו, לפחות נותרו להם הרוג'ומים המקוונים לעיון וללימוד עצמי, וכמובן חווית ההכנה.

*רוג'ום - מערבית رجوم - ערימת אבנים, גל אבנים.

יום שישי, 17 באוקטובר 2014

מה תלמידים אוהבים בסרטונים?

לא ממש פוסט טיפוסי בבלוג,
אבל במסגרת פיתוח חומרים להשתלמות "כיתה הפוכה" באזרחות יצרנו סרטון קצר בו תלמידים מספרים לנו מה הם אוהבים בסרטונים (כדי שנדע איך ליצור עבורם סרטונים מתאימים).
חשבתי שיש שיוכלו למצוא בזה תועלת. הכל אותנטי, כולל הפספוסים:

מסיבת תחפושות וירטואלית! (משימת אווטארים בעקבות צפייה בסדרה)

אחרי זמן רב מאוד (שכתמיד, מעלה שאלות לגבי מהות הכתיבה בבלוג והצורך בו - לעצמי ולאחרים), החלטתי לשנס מותניים ולשוב למלאכת הכתיבה:

בשנת הלימודים הקודמת (תשע"ד) ניסיתי מהלך לימודי מעניין עם תלמידי כיתה ט' (שרובם תלמידים ברמה גבוהה יחסית).
במסגרת שיעורי אזרחות שנגעו בזכויות אדם ובמיוחד בזכות לשוויון, צפינו בסדרה הלימודית "סוויצ'" (בהפקת מטח) שנסובה סביב שני צעירים, יהודי וערבי, שנשמותיהם מתחלפות לכמה ימים.
הסדרה מורכבת מ-8 פרקים קצרים, אותם ראינו במספר שיעורים בלווית דיונים.
החלטתי להמשיך את הקו של הסדרה, שמנסה ליצור אמפתיה דרך כניסה לנעליו של האחר, ולהשתמש לשם כך בז'אנר הכלים המקוונים שנקרא "אווטארים".

אז...
לאחר הצפייה ביקשתי מן התלמידים להתחלק לזוגות ולבחור באחת מן הדמויות בסדרה בהתייחסה לאירוע אקטואלי (המיוצג בכתבה, אותה היו צריכים לקרוא). התלמידים הסתדרו באמצעות טבלה במסמך משותף, וכל זוג התבקשה ליצור אווטאר המייצג את הדמות שבחר - כפי שהיא היתה מגיבה לדעתם לאירוע. נתתי לתלמידים שתי אפשרויות טכנולוגיות (Tellagami לסלולר או Voki למחשב רגיל) אולם לא הגבלתי אותם בכך. כמחצית בחרו בכל אחד מן היישומים.
כדי להדגיש את האלמנט האזרחי, כל אווטאר היה צריך להשתמש באופן גלוי במושג אחד לפחות מלימודי האזרחות.

לאחר שהתלמידים הגישו את המשימה קיימתי איתם שיחת משוב כיתתית. היה מעניין, משום שהתלמידים הדגישו שהצורך לבנות דמות באופן גרפי ולהקליט את עצמם מדברים מגרונה - אכן הגביר אצלם את ההזדהות עימה. התלמידים דיברו על רמת מעורבות רגשית גבוהה במיוחד בתהליך היצירה, וכששאלתי אותם מה היה ההבדל בין זה לבין הגשה של נייר עמדה בכתב, למשל, קיבלתי הסבר ממספר תלמידים שעבודות בכתב הם פעמים רבות עניין טכני, אולם המעבר לרובד הקולי והויזואלי והעיסוק בנושא אקטואלי (ואני מוסיף - אפשרות הבחירה) חייב אותם להפעיל מיומנויות שונות ונוספות, וכאמור - לגלות גם מעורבות רגשית.

דוגמאות לתוצרים של קבוצות:
הדמות: "מאור" (Voki), האירוע אליו הדמות מתייחסת: קבלה של ערביי ישראל לאקדמיה
הדמות: "זאביק" (Tellagami), האירוע אליו הדמות מתייחסת: אפליה נגד ערבים ברכישת דירות בעכו